çocuklar ataların günahını çekermi?
Çocuklar ataların günahını çekermi? Bal gibi çeker. Ataların huyunu çekiyorsunuz, genetiğini çekiyorsunuz, hastalıklarını çekiyorsunuz, fiziki görünümünü çekiyorsunuz, yani atalarınızın herşeyini bal gibi çekiyorsunuz, üstüne mirasını bal gibi yiyorsunuz, atalarınızın günahımı sizden muaf tutulacak, yok öyle bir dünya? İyi haber, sadece yeryüzünde çekiyorsunuz, ahiret hayatında değil. Bundan da iyi haber, çekmek zorunda değilsiniz. Oruç tutarak veya fakirleri doyurarak ataların günahından size düşen payı kapatma lütfuna sahipsiniz. Değerli dostlar; birisi başka birisinin günah yükünü çekermi çekmezmi, bunu size bir alt bölümde Ayetlerle açıklayacağız, bu bölümde sizin anlamanız gereken, bu çekme olayı sadece bu dünya için geçerli. Bu dünyada hem atalarınızın maddi mirası size aktarılıyor hem manevi mirası. Neden? Bunun bir çok nedeni var, en basiti nesillerde devamlılık sağlamak için. Yeryüzündeki hayat her nesilde bir sıfırdan başlama olarak değil, bir öncekinin devamı olarak kurgulanmış. Yeryüzündeki iyilik veya kötülüğün devamlılığı, yeryüzündeki kurulu düzenin devamı için olması gerekende bu. Bir düşünseniz ya, atalarınızın yüz yıllar içinde çok zor şartlar altında sabrederek elde ettiği nice güzel huyların hiçbirinden nemalanamadığınızı, her bir neslin sıfırdan bir benlik bir kimlik inşa etmek zorunda kaldığını, elde ettiğiniz o güzel huylarıda bir sonraki nesillere aktaramadığınızı veyahut yeni nesillerin elde ettiği bu yeni huyların ailenin geleneklerine uygun olmadığını bir düşünseniz ya, bunun nasıl kaotik bir aile ortamına sürükleyeceğini hayal edebiliyormusunuz. İnsanlığı böylesine bir kaosla yüzleştirmemek içinde ilahi düzen devamlılık üzerine inşa edilmiş. Bizler atalarımızın maddi ve manevi devamı olarak varedilmişiz. Onların iyiliklerininde kötülüklerininde yeryüzündeki devamıyız. Bu dünyada atalarınızın yaptığı iyiliklerden de nasibinizi alıyorsunuz, kötülüklerinden de. Mantıkta böyle olması gerektiğini söyler. Günlük yaşantımızda gördüklerimiz ve tecrübe edindiklerimizde zaten bunun böyle olduğunu gösteriyor. Günlük tecrübelerimiz bizlere ataların günahları nesillerden çıkarıldığını net gösteriyor.
Var oluş hikayemiz: insanın yeryüzündeki var oluş hikayesi zaten kendi başına bir kanıt, çocuklar ataların günahını çekermi çekmezmi bunun en güzel kanıtı. İnsanoğlu nereden geldi? Cennetten. Ne oldu da oradan sürgün edildik? Atalarımız orada yaşarken bir günah işlemiş, ceza olarakta oradan kovulmuş. Biz şuan o cezanın bedelini ödüyormuyuz? Ödüyoruz. Orada çok rahat bir hayat sürdürmek varken, şuan her türlü eziyet ve sıkıntı ile boğuşuyoruz. Demek çocuklar ataların günahını çekiyormuş. Eğer adem babamız ve hava anamız bir suçtan ötürü cennetten kovulmasaydı, kimbilir belki bizler şuan cennette doğacaktık ve yaşayacaktık. Anlayacağınız, biz yeryüzüne indirilerek zaten atalarımızın bir yanlışının bedelini ödüyoruz. Anne ve babamız (adem ve hava) cennette bir halt işlemiş, bizde yeryüzünde onun cezasını çekiyoruz. Eğer birisi size, çocuklar ataların günahını çekmez derse, ona günaydın deyin, yeryüzü yaşantımızın yeryüzünde var oluş hikayemizin buna dayandığı, atanın işlediği bir günaha dayandığını söyleyin. Çocuklar ataların cezasını çekmez diyenler, aslında kendi soylarını kendi var oluş hikayelerini reddediyor bunun farkında değiller. En basiti bir atanızın belirli bir çoğrafi bölgeden başka bir yere taşınması. Bir atanın basit bir eylem gibi görünen bu hareketi, nesillere yeni bir çoğrafyada yeni bir benlik ve format (dil, kültür, inanç vs) atılmasına sebep oluyor. Kısacası, çocuklar ataların işlemiş olduğu eylemlerin bedelini ödüyormu; hemde nasıl ödüyor. İlahiyat camiası: konumuza itiraz eden ilahiyatçı veya güya şıhların inanın dünyadan haberi yok. Bunlar ezberle belirli makamlara gelmiş, ezberin dışında birşey duydukları anda kafaları kısa devreye yapıyor. Yeni bilgiyi nasıl analiz edeceklerini bilmiyorlar. Kendi akılları nasıl kullanılır nasıl araştırma yapılır, birşey nasıl sorgulanır, doğrular nasıl bulunur bunu ve dahasını bilmiyorlar, çünkü sorgulamak kendi aklını kullanmak bunlara öğretilmemiş. Hayatları ezberler üzerine kurulu olduğu, hayatı bilinçli değilde ezbere yaşadıkları içinde o ezberlerin inanç dünyalarında nasıl tezatlar doğurduğunu görmüyorlar. Ne demek istediğimizi anlamanız için size bir örnek verelim; çocuklar ataların günahını çekmez diyorlar. Neden o zaman haram yemiyorsunuz diye sorduğunuzda; yutkunuyor, yakalandıklarını anlıyorlar. Bunlara çocuklar ataların günahını çekmez diye öğretilmiş ve ona inanıyorlar, günlük yaşantılarında o inancın aksine bir yaşam sürdüklerini ama bilmiyorlar. Bu da gayet normal, çünkü hayatı ezbere yaşarsanız hayatınızda bir çok şeyi kaçırır, bununda ötesinde kendi iç dünyanızda çelişki dolu bir yaşam sürdürürsünüz. Şimdi; haram nesilleri bozarmı bozmazmı? Eğer bozar diyorsanız, o zaman demek ataların günahlarını çocuklar çekiyormuş. Birisi size, çocuklar ataların günahını çekmez derse, o zaman çocuklarımızın boğazından haram lokma geçirmemizde bir sorun olmamalı, gönül rahatlığıyla çocuklarımızın boğazından haram lokma geçirebiliriz, çocuklar ataların günahından etkilenmiyorsa o zaman çocuklarımızı gönül rahatlığıyla harama boğabiliriz, bu fetvayı veren siz olduğunuz içinde, günahı varsada yükü boynunuza deyin. Bu cevabınız üzerine o güya uzmanın size anında itiraz edeceğini görürsünüz, çünkü en art niyetli ve cahil uzman dahi haramı meşrulaştıracak bir aptallık yapmaz. Size diyecektirki, haram lokma elbette çocuğunuzu etkiler. Sizde bu sefer o kişiye, hani ataların günahları çocukları etkilemiyordu yanıtını verin ve cehaletini yüzüne vurun. Bu olaya birde çocuk boyutundan değilde, birde ata boyutundan ele alalım;
Ölüm sonrası kişinin amel defteri kapanırmı kapanmazmı? İslam dini bize belirli sevaplarda kişinin amel defteri kapanmadığı, kişinin bıraktığı o hayr var olduğu müddet kişiye sevap yazılacağını söylüyor. Örneğin; "İnsanoğlu öldüğü zaman, bütün amellerinin sevabı da sona erer. Şu üç şey bundan müstesnadır: Sadaka-i câriye, istifade edilen ilim, kendisine dua eden hayırlı evlat." (Hadis- Müslim, Vasiyyet 14. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Vasâya 14; Tirmizi, Ahkâm 36; Nesâî, Vasâyâ 8). Soru şu; eğer kişi arkasında sevap bırakabiliyorsa, günah neden bırakamasın? Sevabından birileri faydalanıyorsa, günahlarından neden etkilenen olmasın? Eğer ölüm sonrası kişinin sevap defteri kapanmıyorsa ve işlemiş olduğu bazı sevaplar, ona yazılmaya devam ediyorsa, o zaman günah defteride açık olmalı ve kişinin işlemiş olduğu günahlar yeryüzünde acı ve üzüntülere sebep oldukça, bu da kişinin amel defterine yazılıyor olması gerekiyor. İslam dini tek yönlü işleyen bir trafik değil, İslamda alıyorsunuz veriyorsunuz. Sevabınızı miras olarak geride bırakabiliyorsanız, günahınızıda bırakabilmeniz gerekiyor. Geride bıraktığınız hayrlardan ölüm sonrası nasıl sevap kazanıyorsanız, geride bıraktığınız şerlerden de günah yazılmalı. Olaya biraz kafa yorduğumuz zamanda bunun gerçektende böyle olduğunu görüyoruz; bir torun bir atanın günahını çektikçe o torunun günahları o ataya akıyor, o atanın günah defterine işleniyor. Yani, ölüm sonrası sadece sevap defteriniz açık kalmıyor, günah defterinizde açık kalıyor. Sebep olduğunzu her acının günahı size akmaya devam ediyor. O yüzden İslam dininde şöyle bir inanç hakim, hastalıkların günahlarımıza kefaret olduğu inancı.
Hastalıklar günahlara nasıl kefaret oluyor? Bizler maalesef ezbere bir hayat yaşadığımız için, bize aktarılan bilgileri araştırmıyoruz, örneğin bizlere hastalıkların günahlarımıza kefaret olduğu söyleniyor ama kimse kalkıp bunun nedenini sormuyor ve araştırmıyor. Bu yazı vesilesiyle bu konuyada kısa bir açıklama getirelim inşallah. Değerli okurlarımız; hastalıklar günahları yakmaz, günahı iki şey yakar birisi Allahın merhameti diğeri ise cehennem. Allahın merhametine nail olmak için bol ibadet (örneğin kefaret orucu), düzgün bir yaşantı, tövbe ve bol dua etmelisiniz. Kaçımız bunu yapıyor; çok azımız. Geriye ne kalıyor; cehennem. Bir çok insan Allaha yönelmediği için, üzerindeki günahları ortadan kaldırmanın tek yolu kalıyor, o da cehennem ateşi. Allahu Teala ama o kadar merhametliki, insanoğluna kıyamıyor ve ahiret hayatına intikal etmeden, omuzumuzdaki bu günahlardan kurtulma imkanı sunuyor, nasılmı? Hastalıklar üzerinden. Bu nasıl gerçekleşiyor? Her bir günahın bedeninizde bir organ karşılığı var, hangi günahı işliyorsanız negatif enerjiler o organa yerleşiyor ve nesillerde kanser, genetik hastalıklar vs sebep oluyor. Nesiller o hastalıklarla boğuştukçada, o nesillerin günahı o atanın günah defterine aktarılıyor. Bu sayede sizin günahınız omuzunuzdan alınıyor ve o acıya sebep olan atanıza aktarılıyor. Siz hastalık çekiyorsunuz, karşılık olarak ama günahlarınızdan kurtuluyorsunuz. Yani ölüm sonrası sadece sevap defteriniz açık kalmıyor, günah defterinizde açık kalıyor. Hastalıklar nasıl günahlarımıza kefaret oluyor, bu gizemin altındaki hikmet bu. Birazda Ayetlerle devam edelim;
Bu dünyada kişi başka birisinin günah yükünü çekermi? Çeker! Şartlara göre çekmekle kalmaz, bizzat kişinin günahını dahi yüklenir. Nereden biliyoruz bunu; Ayetlerden. "Andolsun ki beni öldürmek için elini bana uzatırsan, ben öldürmek için sana elimi uzatacak değilim. Çünkü ben âlemlerin Rabbi olan Allah’tan korkarım.” “Doğrusu ben, dilerim ki benim günahım ile kendi günahını (birlikte) yüklenesin de cehennemliklerden olasın. İşte zalimlerin cezası budur.” (dedi)" (Maide Süresi; 28-29). Bu Ayetler bize birisini öldürdüğünüzde o kişinin günah yükünüde yüklendiğinizi anlatıyor. YANİ demek başka birinin günah yükünü yüklenmek varmış. Bir kişinin günahını yüklenende o kişinin günahın bedelini bal gibi çeker.
Ahiret hayatında kişi başka birisinin günahını yüklenirmi? Yüklenir! Siz yeryüzünde yüklenmekle kalmıyorsunuz, şartlar uyduğunda ahiret hayatında da başkasının günahını yükleniyor, başkasının günahının bedelini ödüyorsunuz. Nereden biliyoruz bunu; Ayetlerden. "Kıyamet gününde kendi günahlarının tümünü ve bilgisizce saptırdıklarının günahlarının bir kısmını yüklenmeleri için. Bak, ne kötü yük yükleniyorlar" (Nahl Süresi; 25). "Şüphesiz onlar, hem kendi yüklerini, hem kendi yükleriyle birlikte başka yükleri de yüklenecekler ve kıyamet günü, düzüp uydurduklarına karşı sorguya çekileceklerdir" (Ankebut Süresi; 13). Demek ahiret hayatında dahi başkasının günah yükünü yüklenmek varmış. YANi demek başka birinin günah yükünü çekmek o kişinin işlediği günahların bedelini ödemek varmış.
Ayete göre değil Kur'an-ı Kerime göre meal yazın: onca uzman neden bu konuda yanılıyor; art niyetli ve kanı bozukları bir kenara koyarsak, sıkıntı bu uzmanların Kur'an-ı Kerimi bir bütün olarak değil Ayet, Ayet görmelerinden. Kutsal kitabımızı bir bütün olarak değilde Ayetlerden ibaret görürseniz, o zaman Ayete göre hareket eder, bütünlüğün vermeye çalıştığı mesajı kaçırırsınız. Bütünlük neden önemli? Allahu Teala bir konudaki bilgilere farklı Ayetlere serpiştirmiş, siz eğer sadece bir Ayete bakarak o konuda bir kanaat geliştirir, konuyla ilgili diğer Ayetleri dikkate almazsanız, o zaman yanılma riskinizi artırırsınız. Örneğin; bir Ayet tüm canlılar sudan yaratıldı der, başka bir Ayet ise insanın topraktan yaratıldığını söyler. Başka bir Ayette balçık der. İlk iki Ayete baktığınızda birşey anlamıyorsunuz, sanki bir birine zıt söylemler olduğunu düşünüyorsunuz, üçüncü Ayette ama, balçıkta (su ve toprak karışımı) olayı anlıyorsunuz, ilk iki Ayet ile neyin kastedildiğini çözüyorsunuz. İlk iki Ayet bize yemeğin malzemesini veriyor (su ve toprak), üçüncü Ayette yemeğin kendisini (balçık). Eğer sadece bir Ayete bakarak yorum getirseydiniz o zaman mealinizin bir yerinde sudan yaratıldı derdiniz, başka bir yerinde de topraktan, okurlarınızda hangisi şimdi der ve okurlarınızda kafa karışıklığına sebep olurdunuz.
Ayetleri anlamak: kimse başkasının günahını yüklenmez, inancı nereden gelir? Bu inançta keza Ayetlere dayanır; "...Hiç)bir günahkâr, diğerinin (başkasının) günahını yüklenmez... (Zümer Süresi; 7). "....Hiçbir günahkâr, başka bir günahkârın günah yükünü yüklenmez..." (İsra Süresi; 15). Şimdi; bazı Ayetler çeker diyor, başkalarıda çekmez diyorsa, ne yapmalıyız, üçüncü Ayetleri bulup bunların konuyu aydınlatmasını ümit edeceğiz. Neden Allah direk söylemiyor, bizim bu araştırmayı yapmamızı istiyor? Ayetler konusunda şunu anlamalısınız, Allah tüm yemeği bazen önünüze koyuyor yani bir konuyla ilgili tüm bilgileri bir Ayetten çıkarmanıza izin veriyor, bazende yemeğin malzemelerini farklı Ayetlere serpiştirip yemeği kendiniz yapmanızı istiyor yani sonuca kendinizin varmanızı istiyor. Bu şekilde sizinde tebliğde bir katkınız olsun istiyor. Ayrıca bununla, yemeğin yapımını size bırakarak iyi niyetli olanları kötü niyetli insanlardan ayırtediyor. Herkesin farklı bir meala varması gibi.
Konuyla ilgili üçüncü bir Ayet varmı, konuya aydınlık getirecek? Var. Bazı Ayetler yüklenir diyor bazıları ise yüklenmez. Ayetler birbiri ile çatışmayacağına göre ve yüklenmenin var olduğuna göre (Nahl Süresi 25 olacağını söylüyor) o zaman yüklenmez diyen Ayetlerle ne anlatılmak isteniyor buna odaklanmamız gerek. Örneğin; Ayetlerde hiçbir günahkar diğerinin günahını yüklenmez diyor, burada kastedilen şey ne? Bu detayları bize bu Ayetler vermiyor, bu bilgileri biz bir başka Ayette, üçüncü Ayette buluyoruz; "Hiçbir günahkar bir başka günahkarın günahını yüklenmez. Eğer yükü ağır olan kimse (bir başkasını) onu taşımaya çağırsa, -bu, yakın-akrabası da olsa- kendisine ondan hiçbir şey yükletilmez... (Fatır Süresi; 18). Bu sahne insanların kendi aralarında günahlarını paylaşma arzusundan bahsediyor, terazide sevaplar ağır basması için, sen benden şu kadar al, ben senden şu kadarını alayım gibisine insanların hesaplar içine girişiceği, ama kimsenin buna yanaşmayacağı, başkasının yükünü yüklenmek istemeyeceğini anlatıyor, bu kendi çocuğu olsa dahi. Allahın ama bir kişinin günahını başkasına yükleyeceğini nereden biliyoruz; en basiti Araftan biliyoruz.
Araf: başkaların günahı bize yüklenecek, bunun en güzel kanıtıda Arafta sıkışıp kalanlar. Bu insanlar sizce neden Arafta ve Araftan nasıl kurtulacak? Bunu hiç kendinize sordunuzmu? Bunlara ya birilerin günahı yüklenecek ve cehenneme itilecekler ya da bunlara birilerinin sevabı yüklenecek ve cennete girecekler. Anlayacağınız, hiçbir kişi başkasının günah yükünü yüklenmez diyenler ne bu dünyanın düzeninden bi haberdar ne de ahiret hayatının. Hiçbir kimse başka birisinin günah yükünü yüklenmez Ayetleri bizlere normal olanı anlatıyor, o da insanların başkasının günah yükünü yüklenmek istemeyeceği veya Allahu Tealanın günahları öylesine birisinden alıp diğerine yüklemeyeceği, o yüklemenin belirli kaidelere bağlı olduğunu anlatıyor. Örneğin; kul hakkı. Normal şartlar altında hiçbir insan başka birisinin günah yükünü yüklenmez, bu doğru, ne zamana kadar, kul hakkına girdiğiniz ana kadar. Kul hakkına girdiğiniz anda başkasının günah yükünü yüklenmeye başlıyorsunuz (Maide Süresi 28-29).
Değerli dostlar; Kur'an-ı Kerimi okuduğumuzda biz Allahın bir konuyu farklı Ayetlere serpiştirdiğini görüyoruz, o konuyu anlamanız içinde o konuyla ilgili tüm Ayetleri bir arada ele almanız gerekiyor. Örneğin; bir Ayet size konunun içeriğini anlatıyor, başka bir Ayet istisnalardan bahsediyor, başka bir Ayet o şeyin faziletlerinden, başka bir Ayetse gereksiniminden bahsediyor vs. Örneğin; bir Ayet size su ile abdest almayı emrediyor, başka bir Ayette size istisna durumu anlatıyor, su bulamadığınız zaman topraklada işinizi görebilirsiniz diyor. Özetlersek; bir kişi başka birisinin günahı yükünü yüklenirmi, istisna durumlarda; evet, yüklenir. Bu yüklenmede ya mahşer günü gerçekleşir (Allah bunu yapar), yahut yeryüzünde kişiye yüklenir (kul hakkı). Kaldıki bu bölümdeki yazı dizilerimiz bir kişinin başka birisinin günahını yüklenmekten bahsetmez, çekmekten bahseder. Yüklenmekle mahşeri sorgulama, çekmekle ise yeryüzü hayatını kastettiğimizi lütfen biliniz. Peygamberimiz sav'a birisi soruyor, çocuğum çok yaramazlık yapıyor, ne yapmalıyım diye. Peygamberimizde çocuğuna hiçbir şey yapma, çocuğun senin aynan, kendini düzelt diyor. Gerek Ayetler gerek Hadislerden anlıyoruzki bizden birşeyler çocuklara seriyat ediyor. Neler ediyor, neden ediyor ve nasıl ediyor bu yazı dizilerimizde de bunları detaylandırmaya çalışacağız, umarız sizin için hayrlı ve aydınlatıcı bir yazı dizisi olur.